[mc4wp_form id=”2320″]
איך זה יכול להיות שלמשהו כמו אימפרוביזציה שאמור חופשי לגמרי ומשוחרר מכל רסן יש חוקים ?
ובכן אלה לא בדיוק חוקים , יותר כללים שנועדו לעזור ואם לא בא לנו לא צריך ! בהחלט יכול להיות שראיתם מאלתרים רבים מנוסים ככל שיהיו עוברים על כל חוק וזאת משום שהכי חשוב באימפרוב , יותר מכל החוקים בעולם זה שזה יהיה מאולתר . אחרת זה כבר לא אימפרוב אלה סתם תרגיל בתיאטרון , לכן אנו אומרים לכם בטרם תקראו , שאנחנו ממליצים לא לקחת שום כלל כקדוש ושום חוק כבל יעבור , שמרו על המאלתר שבכם.
חוקי הברזל :
המדריך הבא נועד כדי לתת לך לצאת לדרך האלתור ולציין את הכללים הבסיסיים שדרכם ניתן לתרגל וליישם אימפרוביזציה כדרך חיים
לכן בחרנו , בתור התחלה 10 כללי בסיס שנחשבים לחוקים של אימפרוביזציה. נכון יש , עוד המון כללים באימפרוב אבל בואו נסכים שאם הצלחנו לפחות 3 מהחוקים כאן למעלה הסצינה תיהיה מקורקעת יותר עמוקה ובעלת משמעות וכמובן ארוכה ומענינת הרבה יותר .
חשוב לזכור !
איך החוקים התחילו ? החוקים של האימפרוב לא נכתבו בדם ולא הגיעו מן השמיים , הם תוצאה של רצון אנושי של המאלתרים לזהות מתי הסצינות עבדו הכי טוב ומתי הם אבדו ולמה .
זאת אומרת , שכל מה שמעניין את המאלתר זה לעזור לסצינה לפרוח (לא לעצמו ולא לפרטנר , זאת למרות שלפעמים זו המשמעות )
חמשת הכללים הראשונים הם כאלו שמאלתר מתחיל ידע למנות גם שמעירים אותו לג’אם באמצע הלילה , אבות המזון של סצינה טובה , אם נשמור על חוקי היסוד נראה שרוב הבעיות הנפוצות של מאלתרים מתחילים נעלמות והאלתורים נעשים ארוכים מענינים מפתיעים ובעיקר משותפים יותר ולא אדם אחד שמוביל את הסצינה .
מאלתרים מנוסים בדרך כלל פועלים על פי הכללים האלה בלי לשים לב , פשוט כי הם עסוקים בכך שיהיה טוב , וגם אם הם עלולים להראות כאילו הם אינם יודעים שאלו קיימים אבל סמכו עלינו שהם למדו כל כלל וכלל .
הכלל הראשון של האימפרוב , ואולי התורם ביותר להבנת אלתור , הוא כלל פשוט ששמענו עליו לא מעט והוא להסכים (ומאוחר יותר להוסיף כן ו…) שימו לב שכדי ליצור משהו יש מאין כמו סצינה מאולתרת נדרשת קודם כל הסכמה , ברור ביותר הדבר כאשר נסתכל על ילדים משחקים במשחק דמיון , האחד מציע “בואו נהיה משפחה ” ועל האחר להסכים או שהמשחק נתקל בבעיה במקרה הטוב ומפסיק במקרה הפחות טוב , כמובן שמותר ואף רצוי להתנגד ולהגיד לא במקרים מסוימים אבל , וזה אבל גדול , רק אחרי שתרגלנו את הכן הרבה ועד הסוף (במסגרת חסרת הסיכון של האימפרוב) נוכל לדעת מתי אני אומר לא ובעצם אומר כן
בהמשך להסכמה , עיקרון נוסף שמאלתרים ממש מכורים אליו הוא להעניק מידע לסצינה , אם נחשוב על הסצינה המאולתרת כעל מגדל קלפים , כאשר אנחנו מתחילים אין לנו שום סיפור , ואז עם כל דבר שקורה יש לנו עוד ועוד קומות , במצב אידיאלי השתמשנו בכל המידע שנזרק לחלל האוויר (ובוצע ) וכל מידע תרם לנו למידע שיבוא לאחריו (אלמנט ההעצמה) .
כעת שאנחנו יודעים כמה העיקרון של הוספה חזק , תמיד ננסה להוסיף משהו לסצינה ,כלומר לא מספיק לאשר ולחיות במצב הקיים אלה כמאלתרים אנו נדרשים לשחק עם משהו , להעצים או לשנות אותו ולהוסיף עוד דברים שיגדילו את הסצינה המאולתרת .
בגלל זה מאלתרים לא אומרים להוסיף נתונים הם משתמשים במונח להעניק(to endow) כי אם כבר אנחנו מוסיפים משהו לסצינה אנחנו משתדלים להעניק גם משהו לפרטנר : יחסים , תכונת אופי ,הסטוריה ,תכונה חיצונית וכ’ו .
דוגמא קלאסית : מאלתר א : מה שלומך?
מאלתר ב (בלי העיקרון) : אני מרגיש בסדר
מאלתר ב(עם בעיקרון) : תשמע ד”ר אתה שואל אותי את אותה שאלה כל שבוע ואני לא כל כך מבין לאן הטיפול הזה הולך?
המונח חסימות מתייחס באימפרוב לכך שאחד המאלתרים מסרב לקבל נתון חדש כלשהו לסצינה , החסימה יכולה להיעשות במילה “לא” בחוסר הקשבה ,התעלמות ,בביטול הרעיון וכ’ו ,(בהקשר של הדוגמא הקודמת דומה הפעולה להפלת מגדל הקלפים) קשה להכריע באופן גורף לגבי פעולות חוסמות , שכן הכל תלוי במצב ובסיטואציה ,מדד אחד שכן יכול לעזור לנו בנושא זה הוא הקהל ,כאשר הצופים זזים בחוסר נוחות בכיסאות , נוכח מה ששמעו זה עתה , כנראה שיכולנו להימנע מהבחירה שבחרנו .
לא חסרות סיבות שבגללם המאלתרים חוסמים , צריך לזכור שזה קצת בטבע שלנו להתנגד ולהתנגח , גם מאלתרים מנוסים יבצעו חסימה בין אם הם מנסים להישאר בשליטה על הסצינה או מתוך לחץ מחשבה וכ’ו , ולכן זה תרגול אין סופי , שמטרתו סצינה עשירה מענינת ומקורית הרבה יותר .
ועוד נקודה רגע לפני שהתנגדתם לפרטנר, זכרו שגם אם נאמר משהו שבחיים הוא אינו מוסרי או לא הגיוני , אנחנו בגבולות התיאטרון וכאן אפשר למתוח קצת את היריעה ואם עדיין לא בא לכם , תמיד אפשר לבאר זאת על ידי הסכמה .
הרבה פעמים אנחנו עושים אימפרוב כל כך הרבה שאנחנו שוכחים את הדבר החשוב ביותר , להיות ברגע , נשמע פשוט , אבל כשיש קהל , אורות ,וכמובן שיש לנו רעיון בראש , הדבר נעשה קשה מאוד לכן כלל נוסף וחשוב לחוקי הברזל של האימפרוב הוא להיות ברגע , להקשיב למה שנאמר זה עתה (גם אם לא במילים) להתבונן היטב בסיטואציה שנקלענו אליה ולהגיב באותנטיות , לא סתם אימפרוביזציה נחשבת לאומנות הרגע , מתי לצופים ברור שאנחנו נמצאים כאן ועכשיו , כאשר אנחנו מגיבים באופן מידי למשהו שזה עתה קרה .
דוגמא קלאסית : מישהו מהקהל נכנס , כוס נשברת או שהפרטנר לא שם לב למשהו שאילתרנו – להגיב לכך!
כאשר בחנו את הסצינות המאולתרות , אחד הדברים הראשונים ששמו לב המאלתרים הראשונים הם שרוב הסצינות סטאטיות וחסרות ביטויים פיזיים .פשוט שתי אנשים עומדים ומדברים , אחר כך שמו לב לעובדה שכאשר מאלתרים עוסקים במשהו הם קרובים יותר למציאות והההתרחשות יוצאת עשירה יותר .
לכן עשו לעצמם המאלתרים מנהג להיות עסוקים תמיד , על הבמה בפעולה פיזית , כמו שבחיים אנחנו רוב הזמן עסוקים במשהו . מכינים אוכל , מזפזפים בשלט מטאטים מדברים בטלפון וכו . כך יעשה גם המאלתר
ובנוסף לפעולה הפיזית , נוסף המקום עצמו , אין צורך להנכיח יתר על המידה , פשוט להיות במקום מסוים ולעת איפה אתה נמצא זה מספיק , הרי לא תתנהג באותו האופן בתור לקופת חולים ובבית העלמין נכון?
חמשת החוקים הבאים הם הנחיות שעוזרות למאלתר שביסס את הסצינה להגיע רחוק יותר מהר יותר ועמוק יותר , הכללים הללו עוזרים לנער מאיתנו הרגלים ודפוסי חשיבה שנתקבעו ומאתגרים אותנו מבחינת מבנה התקדמות וקשר עם הפרטנר.
כשאני מזכיר את הבית שבו נולדתי , אני יוצר תמונה של זיכרון כללי בעיני הפרטנר ובעיני הצופה , אם אדייק את אותו ההקשר , לדוגמא הבית הרעוע והמתקלף או בית אבא בשכונת השוק בירושלים , התמונה שנוצרת הרבה יותר עשירה וחשוב מכך קל הרבה יותר להשתמש בה בהמשך , מאלתר מנוסה תמיד ינסה לפרט איפה שרק אפשר ולהוסיף פרטים ספיציפיים ככל שניתן לכל דבר שנאמר על הבמה.
הקצב של סצינה מאולתרת הוא כמו יצירה מוזיקלית לאחר הביסוס של הדמויות היחסים והמקום יש התקדמות בעלילה שבדרכ סצינה תיגמר שם , או אז המאלתר המנוסה ישלוף את האס הקרוי חילוף ופשוט ישנה משהו : את היחס שלו לבעיה , את הרגש שלו לפרטנר , את הבעיה , את המקום וכו
חילוף טוב מוביל אותנו לקרשנדו של אימפרוביזציה נהדרת וחילוף פחות טוב לא יקדם דבר .
במובן הישיר שלה, שאלה נחשבת כסוג מעודן של חסימה, משום שהיא מאפשרת למאלתר לא להגיב ולהעביר את האחריות למידע חדש אל הפרטנר , כך יכול מאלתר להימנע מכל העבודה המלוכלכת ופשוט לשאול כל הזמן שאלות סתומות.
יחד עם זאת בשלבים מתקדמים המאלתר לומד להשתמש בשאלה כשאלה מכוונת , במקום הודפת וכך ניתן בכל זאת שהעלילה תתקדם על ידי מידע חדש או הכוונה לפרטנר
לדוגמא :
איך חשבת שלא אשים לב שאתה בוגד בי עם המזכירה שלך?
במקום :
אתה בוגד בי?/מה אתה חושב לעצמך?
הבחירות ההדרמטיות ביותר הם לרוב הנועזות ביותר , באימפרוב אין באמת סכנה או סיכון ולכן מוטב לנו ללכת עד הסוף עם כל בחירה שלנו , במקום להידלק על הפטנר להיות מאוהבים בו עד מעל הראש , במקום להיות מדוכדכים במקום העבודה – להתפטר , באימפרוב הכל אפשרי , והצבעים העזים של בחירות חזקות יותירו חותם גדול יותר .
רוב הפעמים שתעלו על הבמה לאלתר , תופתעו לגלות כי נמצא אתכם עוד מישהו יחד אתכם על הבמה , באמצעות העמקת רגשות ושימוש ביחסים תוכלו להעשיר כל סיטואציה ולהפוך אותה למענינת אמיתית וארוכה הרבה יותר .
הכללים הללו , יחד עם עוד הרבה כלים ותרגילים כיפיים , הם חלק ממה שאנחנו מלמדים אצלנו בקורסי אימפרוב , אם התענינתם מוזמנים להירשם ולבוא לשיעור נסיון , אין צורך בנסיון קודם.
וכמובן שאתם חופשיים לתרגל בבית או בעבודה ולהפיץ הלאה את בשורת האימפרוביזציה.
לפרטים על קורסי אימפרוביזציה לכל הרמות – לחץ כאן
לעמוד סדנאות אלתור שלנו – לחץ כאן
כאן תוכלו לקרוא כתבות ומאמרים ובעצם כל דבר שקשור לאימפרוביזציה, החל ממשחקים שתוכלו לתרגל בסלון ועד כלים של אימפרוביזציה לעסקים.
המאמרים נכתבו ונאספו בכיף מתוך נסיון של שנים בהופעות מול קהל , העברת סדנאות מול חברות ולימודי יסודות האילתור.