[mc4wp_form id=”2320″]
תוכן ענינים:
אילתור הוא מצב של הוויה ויצירת פעולה ללא תכנון מראש . זאת כאשר קבוצה או אדם פועלים ,רוקדים, שרים, מנגנים , מדברים , יוצרים יצירות אמנות , פותרים בעיה, או מגיבים ברגע ובתגובה לגירוי של הסביבה המיידית של אדם ורגשות פנימיים. אילתור יכול לגרום להמצאת דפוסי מחשבה חדשים , שיטות חדשות, מבנים או סימנים חדשים, ו / או דרכים חדשות לפעול.
אלתור יכול להיחשב כרגע ספונטני של כושר המצאה פתאומית שפשוט קופצת לראש ” על המקום ” או ” ישר מהשרוול “. אין צורך בהכנה או הכשרה. עם זאת , אלתור בכל דרך חיים או אמנות, יכול להתרחש לעתים קרובות יותר אם הוא תורגל כתוצאה מעידוד התנהגות יצירתית. בפועל , התרגול כולל הבנה לגבי שימוש והוצאה לפועל של אינטואיטיביות, כמו גם הבנה טכנית של הכישורים וההתייחסויות ההכרחיים בתוך התחום שבו האחד הוא מאלתר.
מיומנויות אלתור יכולות לחול על יכולות רבות ושונות או בצורות של תקשורת וביטוי בכל התחומים האמנותיים, המדעיים, הפיזיים , הקוגניטיביים, האקדמיים ושאינם אקדמיים. לדוגמא, אלתור יכול לתרום תרומה משמעותית במוסיקה, מחול , בישול, רטוריקה, מכירות, קשרים אישיים או רומנטיים , ספורט, סידור פרחים , אמנויות לחימה , פסיכותרפיה, ועוד ועוד .
טכניקות של אלתור נמצאות בשימוש נרחב בהדרכה לאמנויות הבמה או הבידור למשל :מוסיקה, תיאטרון ומחול.
הפעולה הפשוטה של דיבור דורשת מידת מה של אלתור משום שהמוח פונה אל המחשבות שלו ויוצר את המשלוח הלא מתוכנן שלו במילים, צלילים ומחוות , ויוצר הצהרות בלתי צפויות שחוזרות לתוך תהליך המחשבה (כאשר שומעים אותם ) .
יש שהאלתור נועד לפתור בעיה באופן זמני , כאשר הפתרון ” הנכון ” אינו זמין כרגע , המושג ידוע גם כסתימת פערים [במקור: STOPGAP] . מושג ידוע בתחום ההנדסה .עוד סוג של אלתור שעיקרה פתרון בעיות נמצא בשימוש בארגונים מכל הסוגים והיא סיעור מוחות , שם כל רעיון שחבר בקבוצה מציע מותר והוא אף מעודד להביא אותו לידי ביטוי , ללא קשר לפרקטיות בפועל. כמו בכל האלתור , התהליך של סיעור מוחות פותח את מוחם של האנשים שהיו מעורבים לרעיונות חדשים , בלתי צפויים ואולי גם שימושיים. מכאן המונח המדובר “חשיבה מחוץ לקופסא “.
אלתור על הבמה , המכונה לעתים קרובות איפרוב או אימפרו , הוא צורה של תיאטרון שבו רוב או כל מה שנעשה על הבמה נוצר ברגע שהוא מבוצע. בצורתו הטהורה ביותר ,הדיאלוג,הפעולה,הסיפור והדמויות נוצרות בשיתוף פעולה בין השחקנים ועל ידיהם תוך כדי שהאימפרוביזציה ממשיכה, ללא שימוש בתסריט ידוע מראש, כתוב ומוכן.
אלתור בתיאטרון קיים בדרך כלל בפורמטים קומיים למרות שיש שאינו קומי. הוא משמש לעתים בקולנוע ובטלוויזיה , הן לפתח דמויות ותסריטים , ולעתים , כחלק מהמוצר הסופי.
לעתים קרובות נמצאות טכניקות אלתור בשימוש נרחב בעבודה דרמטית כחלק מהכשרת שחקנים לבמה, לקולנוע ולטלוויזיה והוא נחשב פעמים רבות כחלק חשוב בתהליך החזרות . עם זאת,התהליך והמיומנויות של האלתור משמשות גם מחוץ להקשר של אמנויות הבמה. הוא משמש בכיתות לימוד ככלי חינוכי ובעסקים כדרך לפיתוח מיומנויות תקשורת, פתרון בעיות פריון יצירתי ופיתוח עבודת צוות והוא משמש לעתים בפסיכותרפיה ופסיכודרמה ככלי כדי לקבל תובנה ממחשבותיו של אדם, רגשותיו ומערכות היחסים שלו.
השימוש המוקדם ביותר המתועד של אלתור בתיאטרון בהיסטוריה המערבית נמצא בסיפורים האטלניים של רומא בסביבות 391 לפנה”ס[במקור: Atellan Farce].בין המאות 16 ל18, שחקני הקומדיה דלה ארטה אילתרו הצגות המבוססים על דמויות בעלי אופי כללי שתאם את הרחובות באיטליה וב1890 תיאורטיקנים ובמאים כמו קונסטנטין סטניסלבסקי והצרפתי, ז’אק קופו , מייסדים של שני זרמים תיאטרליים עשו שימוש מהותי וביססו את עיקרי תאורית המשחק שלהם על אילתור, אצל שניהם האלתור מנוצל היטב במשחק אימון הכלי המשחקי וחזרות.
קומדיה מאולתרת מודרנית, כפי שהיא מיושמת במערב, נופלת בדרך כלל לשתי קטגוריות : שורט פורם[shortform] ולונג פורם[longform] .
שורט פורם מורכב מסצנות קצרות אשר לרוב בנויות ממשחק , מבנה, או רעיון שנקבע מראש ומונעות על ידי הצעות מהקהל. תרגילי שורט פורם רבים נוצרו לראשונה על ידי ויולה ספולין , שהיא קראה להם משחקי תיאטרון , בהשפעת נבה בויד. סדרת האלתור הקומית בטלוויזיה של מי השורה הזאת בכלל? הכירה לצופים אמריקאים ובריטיים (וישראלים) את השורט פורם .
אמני האלתור בלונג פורם[longform] יוצרים סצנות קצרות שלעתים קרובות קשורות זה בזה בסיפור , דמויות, או נושא. מופעי longform עשויים ללבוש הצורה של סוג קיים של תיאטרון , למשל מחזה באורך מלא, או מחזמר בסגנון ברודווי. אלתור לונג פורם מתבצע בכל רחבי ארצות הברית ובעיקר בשיקגו, ניו יורק ולוס אנג’לס. אחד מהפורמטים היותר מוכרים של הלונג פורם הוא הרולד, שפותח על ידי המייסד של האימפרוב אולימפיק[ImprovOlympic] דל קלוז. כיום קיימים סוגים שונים ומגוונים של לונג פורם. בבריטניה הקומדי סטור פליירס[Comedy Store Players] אף נמצאים בספר השיאים של גינס
הבמאי מייק לי משתמש באלתורים ארוכים שפותחו על פני תקופה של שבועות כדי לבנות דמויות וקווי עלילהלסרטיו. הוא מתחיל עם סקיצה של כמה רעיונות על איך שהוא חושב שדברים יכולים להתפתח אך אינו חושף את כל כוונותיו עם השחקנים שמגלים את גורלם וכתוצאה מכך פועלים מתוך התגובות האוטנטיות שלהם כאשר גורלם מתגלה להם בהדרגה , כולל היבטים משמעותיים של חייהם שלא בהכרח יהיו מוצגים על המסך. הצילומים הסופיים מתבססים על דיאלוגים ופעולות שצולמו במהלך תקופת האילתור.
חברת סרטי ACT 2 CAM משתמשים באלתור ליצירת דמויות, הקשרים ותסריט לסרטים שלהם. אלתור גם מהווה חלק גדול של המוצר הסופי. הסרט “בתול בן 40” הוא דוגמא לאילתור מצולם כדבר מקובל בסרטי בידור באמריקה , חלקים נרחבים בסרט אולתרו לחלוטין כאשר רק ההתרחשות הכללית היתה ידועה מראש.
המאמר תורגם ע”י דורון לדרר ישירות מויקיפדיה העולמית ונעשו בו שינויים קלים ,כאשר הדגש הוא על אומנות האלתור לבמה . מומלץ לעיין גם במקור
למאמר המלא (באתר וויקיפדיה האנגלי)